S&P Global Ratings, Andorra’nın ekonomik görünümünü stabil olarak revize etti
Investing.com — S&P Global Ratings, yapısal iyileştirmelerde beklenen gecikmeler nedeniyle Andorra’nın görünümünü pozitiften stabile revize etti. Derecelendirme kuruluşu, ülkenin uzun ve kısa vadeli yabancı ve yerel para birimi kredi notlarını ’A-/A-2’ olarak teyit etti.
Bu revizyon, planlanan AB Ortaklık Anlaşması’nın ekonomik faydalarının gerçekleşmesinde, Andorra bankacılık sisteminin likiditesindeki iyileşmelerin beklenenden yavaş olmasında ve hükümetin dış borç servisiyle ilgili veri eksikliklerinin devam etmesinde beklenen gecikmeleri yansıtıyor. Bu faktörler, Andorra’nın güçlü kamu maliyesi, sağlam temel dış pozisyonu ve etkili politikalarıyla dengeleniyor.
Finansal sektörün likidite yönetiminde ve finansal denetim standartlarında son dönemde kaydedilen ilerlemenin tersine dönmesi veya bütçe politikasında bir değişikliğin hükümet borcunda artışa yol açması durumunda not düşürülebilir. Buna karşılık, finansal sektörün likidite yönetimi, hükümetin dış veri yayınlaması ve AB Ortaklık Anlaşması’ndan elde edilecek ekonomik kazanımların beklentileri şu anda öngörülenden daha hızlı iyileşirse not artırılabilir.
Görünüm revizyonu, Andorra’nın notundaki olumlu yapısal baskıların gerçekleşme hızının yavaşlamasını yansıtıyor. Bu baskılar arasında Andorra bankalarına yönelik gelişmiş likidite seçenekleri, planlanan AB Ortaklık Anlaşması’ndan elde edilecek ekonomik faydalar ve dış verilerde iyileştirmeler yer alıyor. Yetkililer bu yapısal faktörleri aktif olarak ele alıyor. Ancak bunların gerçekleşmesi, AB ve ulusal düzeydeki potansiyel olarak uzun süreçler ve Eurosystem muhataplarıyla devam eden müzakereler nedeniyle beklenenden daha uzun sürebilir. Ayrıca artan küresel makroekonomik belirsizlik de bu süreci zorlaştırıyor.
Andorra ekonomisi turizm, ticaret ve büyük finansal sektörünün yanı sıra komşularının ekonomik performansına dayanıyor. Ülke, AB ortak pazarından yararlanacak olsa da, AB Ortaklık Anlaşması’nın onayının tamamlanmasındaki gecikmeler, Andorra’nın ihracatına ve ekonomik beklentilerine yönelik faydaların başlangıçta beklenenden daha geç gerçekleşmesi anlamına geliyor.
Yapısal faktörlere rağmen, kısa vadeli ekonomik riskler yüksek kalmaya devam ediyor. Andorra malları üzerindeki %10’luk vergi dahil olmak üzere, ABD’nin küresel ithalata uyguladığı tarifeler önemli ekonomik dalgalanmalara katkıda bulundu. Bununla birlikte, bunun iç ekonomi üzerindeki etkileri daha sınırlı.
Andorra’daki ekonomik büyüme, benzer ülkelerle karşılaştırılabilir düzeyde. 2024’te güçlü bir %3,4’lük büyümenin ardından, euro bölgesine yönelik kötüleşen görünüm nedeniyle büyümenin 2025’te %1,4’e düşmesi öngörülüyor. Sonrasında, 2026-2028 döneminde yıllık ortalama %1,8 civarında bir toparlanma bekleniyor.
Andorra hükümeti net varlık pozisyonunda ve kamu maliyesinin ihtiyatlı yönetimine bağlı. Ülkenin minimum efektif vergi oranı %3 ve maksimum kurumlar vergisi oranı %10. Bu oran, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü’nün (OECD) 750 milyon eurodan fazla cirosu olan şirketler için önerdiği %15’lik küresel minimum oranın altında. Ancak, minimum efektif oranın etkileri şu aşamada ihmal edilebilir düzeyde kabul ediliyor.
Andorra hükümetinin finansman ihtiyaçları 2027’ye kadar karşılanmış durumda. 2025’te, net hükümet varlıkları GSYİH’nin yaklaşık %24’ü civarında ve makul ölçüde istikrarlı kalması bekleniyor. Hükümet borcu, benzer ülkelere kıyasla düşük olup GSYİH’nin sadece %30’unun biraz üzerinde. Andorra ayrıca sosyal güvenlik fonundaki büyük hükümet varlıklarından faydalanıyor.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.